Læringsmål 1
1
Jeg skriver navne for linjestykker, der er parallelle og vinkelrette.
2
Jeg forklarer forskellen på et linjestykke og en linje, navngiver linjestykker med store bogstaver og linjer med små bogstaver og måler for at afgøre parallelitet.
3
Jeg begrunder parallelitet med brug af fagord.
Læringsmål 2
1
Jeg færdiggør sætningen “En stump vinkel er…”
2
Jeg besvarer spørgsmål med brug af fagbegreberne ret, spids, stump og lige.
3
Jeg beskriver vinkler med fagbegreber som ret, spids, stump og lige, vinkelben, toppunkt.
Læringsmål 3
1
Jeg vurderer en vinkles størrelse.
2
Jeg måler og konstruerer vinkler med vinkelmåler.
3
Jeg vurderer på baggrund af argumenter vinklers angivne gradtal.
Læringsmål 4
1
Jeg sorterer og udvælger figurer ud fra beskrivelser, fx spidsvinklede trekanter samt udpeger regulære og ikke regulære polygoner.
2
Jeg navngiver efter beregning af en manglende vinkelstørrelse figurer efter egenskaber fx en spidsvinklet trekant og giver eksempler på regulære og ikke regulære polygoner.
3
Jeg undersøger og formulerer regler for vinkelsum i polygoner samt beskriver regulære og ikke regulære polygoner.
Læringsmål 5
1
Jeg tegner og bygger figurer med hjælpemidler fx prikpapir, dynamisk geometriprogram og geobrikker.
2
Jeg konstruerer figurer ud fra mål med tegneredskaber fx vinkelmåler og passer samt dynamisk geometriprogram.
3
Jeg konstruerer egne mønstre med plane figurer med både tegneredskaber og i dynamisk geometriprogram.
Læringsmål 6
1
Jeg konstruerer cirkler med passer og dynamisk geometriprogram og måler radius og diameter.
2
Jeg konstruerer cirkler med ud fra angivne mål på enten radius eller diameter.
3
Jeg konstruerer cirkler ud fra genstande i omgivelserne ved opmåling og tegning i bestemt målestoksforhold.
Læringsmål 7
1
Jeg udfører spejling i en lodret spejlingsakse og kontrollerer flytningen med et spejl.
2
Jeg udfører spejling i lodret og vandret spejlingsakse.
3
Jeg udfører spejling i både lodrette, vandrette og skrå spejlingsakser.